Średniowiecze

Większość wozów do XV w. nie miała przedniej osi skrętnej. Pierwsze wozy o osiach Skrętnych używano w XIII w. Dopiero od XII—XIII W. zaczęto stosować koła z żelaznymi obręczami, a koła ze szprychami pojawiły się pod koniec średniowiecza.
Stosowane wówczas drewniane osie i piasty silnie się rozgrzewały, z uwagi na duże opory tarcia pomiędzy ślizgającymi sie po Sobie powierzchniami drewnianych części. W celu chłodzenia i smarowania polewano te elementy najczęściej wodą.
W mrokach średniowiecza zabłysnął talent Leonarda da Vinci„ Ten wszechstronny geniusz interesował się również budową pojazdów drogowych i terenowych, m.in. zaprojektował on wóz bojowy 9 „kosami” który może uchodzić za prawzór żniwiarki; oraz wóz bojowy poruszany siła mięśni ludzkich; który jest swego rodzaju samochodem pancernym. Żaden z tych projektów nie został jednak zrealizowany.
[więcej w: serwis bmw warszawa, Serwis Audi Wrocław, Warsztat samochodowy kraków ]
Czasy nowożytne
W drugiej połowie XV w. kontakty handlowe rozszerzały się coraz bardziej, w zwiazku z czym problem łatwego i szybkiego transportu podróżnych oraz towarów nabierał szczególnego znaczenia. Już w pierwszych latach XV w. zaczęto posługiwać się lekkimi wozami; wyrabiano je m. in. również i na Węgrzech w miejscowości Kocs, później w Wiedniu i Budapeszcie, Przypuszczalnie pojawiły się one także stosunkowo wcześnie na terenach polskich.
W tym samym czasie w Italii używano lekkich dwukołowych wozów „kibitka” i „dorożka”. Pierwsze dorożki pojawiły Się w 1625 r. , w Paryżu w 1650 r. Coraz więcej pojazdów miało przednie osie skrętne, a niektóre zaopatrywano nawet w drewniane resory. Nie znano wówczas jeszcze hamulców klockowych. Najczęściej hamowano tylne koła hakami umocowanymi na rzemieniu lub podkładając klocki pod koła. W zimie stosowano klocki żelazne z grotami i zebami.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: Serwis Audi Wrocław serwis bmw warszawa Warsztat samochodowy kraków