Skrzynka biegów

Po wyjęciu termostatu i oczyszczeniu z osadów należy sprawdzić prawidłowość jego działania. W tym celu należy termostatu umieścić go w naczyniu z czystą wodą, którą następnie podgrzewa się, mierząc jednocześnie jej temperaturę. W prawidłowo działającym termostacie jego zawór zacznie się otwierać w temperaturze 75 0 C osiągając pełne otwarcie w temperaturze 89 0 C.
Jeżeli zimny termostat ma otwarty zawór lub przy podgrzewaniu zawór nie otwiera się, świadczy to o jego uszkodzeniu i konieczności wymiany.
Podczas montażu termostatu należy pod jego pokrywę założyć nową uszczelkę.
Do samochodu VOLVO 144 montowane są trzy rodzaje skrzynek biegów:
— skrzynka biegów bez nadbiegu (wyposażenie wozu seryjnego),
— skrzynka biegów z nadbiegiem (na życzenie klienta),
— automatyczna skrzynka biegów (na życzenie klienta).
Prawidłowo eksploatowana skrzynka biegów nie wymaga żadnych regulacji. Czynności obsługowe ograniczają się w zasadzie do wymiany oleju (i czyszczenia filtru w skrzynce z nadbiegiem). [hasła pokrewne: chiptuning, chip tuning, chiptuning warszawa ]
Skrzynka biegów bez nadbiegu
Poziom oleju w skrzynce biegów sprawdza się po odkręceniu korka otworu wlewu co około 5000 km przebiegu samochodu. Czynność tę wykonuje się po co najmniej kilkuminutowym postoju samochodu po zakończonej jeździe (w celu spłynięcia oleju ze ścianek obudowy). Poziom oleju powinien sięgać do dolnej krawędzi otworu. Jeżeli poziom oleju sięga niżej niż 5 mm od krawędzi tego otworu, należy go uzupełnić dolewając olej tego samego gatunku, którym napełniona jest skrzynka.
W skrzynce nowej (lub po naprawie głównej) należy wymienić olej po pierwszych 5000 km przebiegu. Następne wymiany oleju należy przeprowadzać co każde 40 000 km przebiegu samochodu. Wymianę należy wykonać bezpośrednio dłuższej jeździć, gdy olej w mechanizmach jest ciepły.
Aby ze skrzynki biegów spuścić olej, należy odkręcić korki, Ostatnie dwa obroty wykonuje się ręką, przytrzymując korek przez duży kawałek papieru, aby ciepły olej nie oblał dłoni. Pod otwór spustowy należy podstawić płaskie naczynie.
Wskazane jest przy każdej wymianie oleju przepłukanie skrzynki biegów. W tym celu należy wlać (po wkręceniu korka) przez otwór wlewu około l tego samego oleju, którym potem wypełnimy skrzynkę biegów, podnieść koła tylnej osi, uruchomić silnik oraz włączyć dowolny bieg na kilka minut. Następnie należy zatrzymać silnik i spuścić olej przepłukujący.
U w aga : w samochodach wyposażonych w blokadę tylnego mostu nie wolno podnosić tylko jednego koła tylnej osi, gdyż po uruchomieniu silnika i włączeniu biegu samochód może spaść z podnośnika (w przypadku, gdy most jest zablokowany).

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: chip tuning chiptuning chiptuning warszawa