Regulacja hamulca ręcznego

Hamulec ręczny samochodu jest hamulcem mechanicznym, bębnowym i działa na koła tylne samochodu. Hamulec ten powinien zapewniać pełny efekt hamowania przy zaciągnięciu go do skoku. Jeżeli warunek ten nie jest spełniony, należy przeprowadzić regulację rozstawienia szczęk hamulca oraz regulację naciągu linki sterującej. Czynności regulacyjne należy wykonać w następującej kolejności:
I) zaciągnąć dźwignię hamulca ręcznego, zdjąć ozdobne nakładki tylnych kół i poluzować nakrętki mocujące tylne koła;
2) podłożyć kliny pod przednie koła, podnieść tylną oś i podstawić podstawki, odkręcić nakrętki tylnych kół i zdjąć koła; zwolnić hamulec ręczny; [podobne: jeep serwis, wzorcowanie mierników, mercedes serwis warszawa ]
3) obrócić bęben tak, aby jego otwór znalazł się naprzeciw płaskiej nakrętki regulacyjnej, włożyć w otwór wkrętak i pokręcać nakrętką regulacyjną do góry, aż szczęki zetkną się z bębnem, a następnie cofnąć nakrętkę 0 4+5 segmentów; wyjąć wkrętak z otworu i pokręcając bęben ręką sprawdzić, czy nie ocierają się o niego szczęki; jeżeli szczęki ocierają o bęben cofnąć nakrętkę -jeszcze 0 2+3 segmentów;
4) wykonać w ten sam sposób regulację dla drugiego tylnego koła;
5) poluzować przeciwnakrętki i pokręcać tuleją regulacyjną tak, aby linka była lekko naprężona, następnie dokręcić przeciwnakrętki;
6) założyć koła, przykręcić wstępnie nakrętki kół, opuścić tył samochodu, dokręcić nakrętki kół momentem 10+14 kGm, założyć nakładki ozdobne.
Stateczność ruchu samochodu oraz łatwe jego prowadzenie zapewniają odpowiednio dobrane dla każdego typu samochodu kąty ustawienia kół. Uszkodzenie mechaniczne (np. zgięcie) lub wymiana niektórych elementów zawieszenia kół lub układu kierowniczego, mogą być powodem rozregulowania właściwego ustawienia kół. Powodem tego może być także „osiadanie” zawieszenia w okresie normalnej i prawidłowej eksploatacji samochodu.
Kąty ustawienia kół przednich zaleca się sprawdzić, jeśli samochód wykazuje skłonności do zmiany kierunku ruchu podczas jazdy po prostej, źle „trzyma się” drogi, nierównomiernie zużywa opony lub też jest po wypadku, wskutek którego ustawienie kół mogło ulec zmianie.
Przed kontrolą ustawienia kół należy sprawdzić i ewentualnie wyregulować:
— ciśnienie w ogumieniu,
— bicie boczne i promieniowe kół,
— luzy łożysk kół przednich oraz stan amortyzatorów,
— stan wahaczy i ich zamocowanie do poprzeczki,
— stan sprężyn przedniego zawieszenia,
— luz jałowy przekładni kierowniczej oraz jej ustawienie w położeniu kół do jazdy na wprost,
— stan drążków kierowniczych, przegubów kulowych oraz dźwigni pośrednich.
Kontrola powinna być wykonywana na pojeździe nie obciążonym.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: jeep serwis mercedes serwis warszawa wzorcowanie mierników