Regulacja hamulca pomocniczego

Mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na tylne koła. Po przebiegu pierwszych 500 km, a następnie co 10 000 km przebiegu należy sprawdzać skuteczność działania tego hamulca oraz smarować smarem stałym STP jego cięgła.
Przed regulacją hamulca pomocniczego należy odciążyć tylne koła samochodu, aby mogły swobodnie się obracać. Po zsunięciu osłony dźwigni hamulca uzyskuje się dostęp do wkrętów regulacyjnych. Następnie należy zluzować kluczem płaskim 10 mm nakrętki zabezpieczające. Pokręcając wkrętami regulacyjnymi trzeba sprawdzać, czy koła obracają się swobodnie.
Po zaciągnięciu dźwigni na drugą zapadkę okładziny powinny ocierać o bęben hamulcowy. Obracając koła należy sprawdzić, czy hamowanie jest równomierne. Po zaciągnięciu dźwigni hamulca na czwartą zapadkę docisk szczęk powinien być na tyle silny, aby nie można było obrócić kół rękami. Jeżeli regulacja jest prawidłowa, można dokręcić nakrętki zabezpieczające i nasunąć osłonę dźwigni hamulca.
Wytwórnia zaleca przynajmniej co trzy miesiące smarować zamki i zawiasy drzwi. Zawiasy i zamki należy smarować za pomocą olejarki olejem silnikowym 0 lepkości SAE 30. Te same zalecenia dotyczą zamków i zawiasów pokrywy silnika oraz bagażnika.
Płaszczyzny ślizgowe rygla zamka należy pokryć cienką warstwą wazeliny technicznej. Zamek Yale można smarować jedynie grafitem. W tym celu wystarczy pokryć kilkakrotnie płynem grafitowym kluczyk i kilkakrotnie obrócić go w zamku.
W prowadnicach przednich siedzeń po pewnym czasie gromadzi się kurz i piasek. Wskutek tego utrudniona jest regulacja położenia siedzeń. Należy wówczas odczepić sprężynę i wysunąć siedzenie do przodu. Następnie oczyścić szmatą prowadnice i nasmarować cienką warstwą smaru stałego. [patrz też: serwis seat warszawa, inhibitor korozji, inhibitor korozji ]
Zakopcone lub nieznacznie nadpalone styki można wyrównać specjalnym pilnikiem. Jeżeli jednak wżery są głębokie, przerywacz należy wymienić. Odstęp między stykami (w chwili największego odchylenia styku ruchomego) powinien wynosić 0,4 mm.
Odstęp sprawdza sie szczelinomierzem listkowym.
Jeżeli odstęp jest nieprawidłowy, należy go wyregulować. W tym celu wkrętakiem luzuje się wkręt styku nieruchomego, ustawia się styk nieruchomy w odpowiednim odstępie od styku ruchomego i dokręca wkręt, Po wyregulowaniu odstępu styków przerywacza należy sprawdzić i ewentualnie wyregulować moment zapłonu.
W celu wyregulowania momentu zapłonu należy zdjąć kopulkę aparatu zapłonowego, po czym obracać zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara kołem pasowym prądnicy do chwili, gdy prawy znak na kole pasowym wału korbowego pokryje się z linią podziału kadłuba silnika, a palec rozdzielacza znajdzie się przy znaku 1 na obudowie aparatu zapłonowego. Wówczas tłok pierwszego cylindra znajduje sie w położeniu ZZ podczas suwu sprężania, Zapłon powinien następować 7,5 0 przed ZZ.
Następnie należy sprawdzić i ewentualnie skorygować ustawienie momentu zapłonu. Do sprawdzania służy próbnik z lampką (rys, 9,39), którego jeden zacisk łączy się z końcówką cewki zapłonowej, a drugi z masą. Srubę ustalającą położenie aparatu zapłonowego należy zluzować, a zapłon włączyć. Następnie powoli obracać aparat zapłonowy zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara do chwili zwarcia się styków przerywacza, po czym nieco cofnąć aparat zaplanowy do pozycji, w której styki będą rozwarte i lampka próbnika zapali się. W takim położeniu należy dokręcić śrubę ustalającą położenie aparatu zapłonowego, po czym założyć kopułkę.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inhibitor korozji mercedes serwis warszawa serwis seat warszawa