Produkcja pierwszych samochodów

Produkcję samochodów parowych podjęli stosunkowo wcześnie również i Francuzi. Do historii przeszły liczne, jak na ówczesne czasy, samochody parowe De Dion (zwycięzca pierwszego w historii automobilizmu rajdu samochodowego na trasie Paryż — Rouen, 130 km, w roku 1884) oraz omnibusy pasażerskie Bollee, eksploatowane przez pewien okres czasu do 1876  na regularnej linii pasażerskiej Le Mans Paryż (około 180 km).
Około roku 1872 Mikołaj Otto i Eugeniusz Langen, po udanych próbach z pierwszym spalinowym silnikiem czterosuwowym (1867 rok), założyli fabrykę silników, która stała się zalążkiem znanej wytwórni KHD, produkującej głównie silniki wysokoprężne. Po pierwszych udanych próbach , „prawdziwych samochodów” Gottlieba Daimlera i Karola Benza (1886 rok) powstały dwie konkurujące ze sobą firmy niemieckie, które szybko stały się znane na całym świecie. Rywalizacja ta ustała dopiero po I Wojnie Światowej (1926 rok), kiedy połączone obydwie fabryki stworzyły znaną firmę Daimler-Benz, produkującą m. in. samochody MERCEDES-BENZ.
We Francji, w roku 1887, Levassor konstruuje udany model samochodu z silnikiem spalinowym, a następnie wraz z Panhardem zakłada znaną firmę Panhard-Levassor rozpoczyna seryjną produkcje różnych pojazdów samochodowych. Uchodzą one w owym czasie za jedne z najlepszych, czego dowodem jest choćby zdobycie pierwszego miejsca w roku 1895 w rajdzie samochodowym na trasie Paryż „Bordeaux — Paryż. Pojazdy PANHARD-LEVAS- 15-5. Samochód SOR tryumfują wielokrotnie, między innymi na trasie Paryż—Lyon (566 km) w 1900 roku.
Do roku 1896 w Ameryce nie produkowano seryjnie „bezkonnych pojazdów”. Ale i tam dochodziły wieści o angielskich omnibusach parowych oraz samochodach Daimlera i Benza (z silnikami spalinowymi) zapoczątkowując w krótkim czasie gwałtowny rozwój przemysłu samochodowego. W ciągu kilku lat zbudowano i wypróbowano znaczną liczbę mniej lub więcej udanych prototypów „horseless carriages”, zarówno z silnikami spalinowymi, parowymi jak i elektrycznymi. [patrz też: serwis Fiat, stacja kontroli pojazdów, inhibitor korozji ]
Powstają liczne firmy produkujące samochody. Niektóre z nich przetrwały po dziś dzień. Około roku 1894 rozpoczyna prod akcję pierwsza amerykańska wytwórnia samochodów (wyposażonych w silniki spalinowe) braci Duryea — Duryea Motor Wagon Company w Springfield, która zima 1805/96 roku wyprodukowała pierwszą w USA serię trzynastu samochodów na sprzedaż. Nieco później powstają takie firmy, jak: Olds Motor Vehicle Company, założona przez Ransoma E. Oldsa, Detroit Automobile Company lożona przez Henry Forda w 1896 roku (przekształcona później, w 1900 roku, na Henry Ford Automobile Company i wreszcie w 1903 roku na Ford Motor Company) oraz Durant-Dort Carriage Company — założona przez Williama C. Duranta około roku 1898/99 we Flints.
Firma W.C. Duranta wchłania kolejno inne wytwórnie: w 1904 roku — Buick Motor Company i 1908 r. General Motors Corporation, w 1908 r. — Oldsmobile Company, w 1909 roku — Cadillac Company, w 1909 roku Oakland Motor Company (późniejszy Pontiac), oraz w 1915 roku Chevrolet, tworząc największy dziś na świecie koncern produkujący samochody General MOtors Corporation.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inhibitor korozji serwis Fiat stacja kontroli pojazdów