MECHANIZM KIEROWNICZY

Po przebiegu pierwszych 500 km, a następnie co 10 000 km na leży sprawdzać poziom oleju w przekładni kierowniczej i ewentualnie uzupełniać go. Wymiany oleju wytwórnia nie przewiduje. Do przekładni kierowniczej, bez względu na pore roku, stosuje się olej hipoidalny o lepkości SAB 90 (krajowy odpowiednik — Hipoi 15).
W celu sprawdzenia poziomu oleju w przekładni kierowniczej należy wyjąć koło zapasowe. Wówczas przez okienko w blaszanej osłonie można wykręcić korek zamykający wlew. Olej powinien sięgać do dolnej krawędzi gwintowanego otworu. Dolewać można wyłącznie olej tego samego gatunku, jaki znajduje się w przekładni. [patrz też: serwis seat warszawa, inhibitor korozji, inhibitor korozji ]
W tych samych okresach należy sprawdzać luz na kole kierownicy. Gdy przednie koła ustawione są do jazdy na wprost, na kole kierownicy nie powinno się wyczuwać żadnego luzu. Nawet najmniejsze poruszenie kołem kierownicy powinno powodować skręcenie kół. Przekładnia kierownicza nie może jednak być spasowana zbyt ciasno, gdyż utrudniałoby to prowadzenie samochodu i uniemożliwiałoby swobodny powrót koła kierownicy .po przejechaniu zakrętu. Dlatego też regulacja przekładni kierowniczej może być przeprowadzana wyłącznie w stacji obsługi.
Obecnie przednie zawieszenie ma tylko cztery punkty smarowania. Drążki skrętne należy smarować co 10 000 km przebiegu. Wytwórnia zastrzega jednak, że jeżeli samochód przebywa w ciągu roku mniej niż 10 000 km, to należy drążki skrętne przedniego zawieszenia smarować raz na rok. Smarowniczki napełnia się smarem stałym STP za pomocą smarownicy ciśnieniowej.
W starszych modelach samochodów VW w przednim zawieszeniu jest osiem punktów smarowania: oprócz omówionych jeszcze po dwa przy zwrotnicach. Wszystkie smarowniczki przedniego zawieszenia w tych samochodach należy napełniać smarem stałym STP co 2500 km przebiegu, a jeżeli samochód eksploatowany jest W niekorzystnych warunkach terenowych co 1250 km.Smar w łożyskach piast kół przednich należy wymieniać co 50 000 km przebiegu. Do smarowania łożysk stosuje się smar ET—4. Czynność tę należy powierzyć stacji obsługi, gdyż dostęp do łożysk możliwy jest po zdjęciu bębnów hamulcowych, do czego potrzebny jest specjalny ściągacz.
Łożyska tylnych kół smarowane są olejem znajdującym się w skrzynce biegów i przekładni głównej. Tylko w samochodach VW 1500 z przekładnią automatyczną konieczne jest smarowanie łożysk tylnych kół w takich samych okresach, jak przednich kół.
Po przebiegu każdych 10 000 km należy sprawdzić i ewentualnie wyregulować luzy łożysk piast przednich kół. W tym celu należy odciążyć przednie zawieszenie i poruszać poprzecznie kołami. Luz łożysk reguluje się przez dokręcenie wewnętrznej nakrętki regulacyjnej po uprzednim zluzowaniu zewnętrznej nakrętki sześciokątnej. Po zakończeniu regulacji nakrętkę zewnętrzną należy mocno dokręcić. Koło powinno obracać się swobodnie, nie wykazując jednak luzów.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inhibitor korozji mercedes serwis warszawa serwis seat warszawa