Konstrukcje mostowe

Dopiero w XVII i XVIII wieku opracowano podstawy teoretyczne konstrukcji mostowych (Robert Hooke 1678, Jakub Bernoulli — 1705, Charles A. Coulomb — 1776, Joseph L. Lagrange — 1788). Utworzenie w Paryżu w 1747 roku „Ecole de Ponts et Chaussćes” (organizator Szkoły Mostów i Dróg — inż. Jean R. Perronet — jeden z głównych twórców francuskiej słeci drogowej oraz budowniczy ponad 20 mostów) stało sie punktem zwrotnym w budowie dróg i mostów, i to nie tylko we Francji, ale w całej Europie, a nawet w całym prawie świecie. Dzięki inż. Perronet i jego uczniom budowa mostów we Francji osiągnęła,wówczas bardzo wysoki poziom. Dość wspomnieć, że niektóre kamienne mosty sklepione byłyby bardzo trudne do wzniesienia nawet dzisiaj, przy użyciu najnowocześniejszych środków technicznych. Koniec XVIII i początek XIX wieku przyniosły intensywny rozwój mostownictwa. W tym czasie (chińskie łańcuchowe mosty wiszące były już znane około 65 roku p. n. a w początkach XIX wieku również stalowych mostów belkowych. Mosty wiszące rozpowszechniły się bardzo szybko, ponieważ nie wymagają wznoszenia zbudowano pierwsze mosty że lazne (z żeliwa) — we Francji w latach 1755 1790 oraz w Anglii w Sunderland przez rzekę Wear w 1796 roku i w Coalbrookdale przez rzekę Severn w 1799 roku (rozpiętość przesła 31 m). [więcej w: serwis skody wrocław, Warsztat samochodowy Wrocław, transkrypcje nagrań ]
Prawie jednocześnie z zastosowaniem żeliwa do budowy mostów łukowych rozpoczęto budowę mostów wiszących podpór pośrednich, budowanych przeważnie w głębokiej wodzie, oraz są łatwe do montażu. Dość wspomnieć, że po wzniesieniu pierwszego mostu tego typu przez Jamesa Finleya nad Jacobs-Creek w Pensylwanii. w 1801 roku (rys. 14-38), już do roku 1806 tylko na terenie USA zbudowano około 40 wiszących mostów o rozpiętości do 47 m. W Europie wznoszono również w tym okresie łańcuchowe mosty wiszące o rozpiętości przęsła dochodzącej nawet do 271,5 m (we Freiburgu w Szwajcarii w 1834 roku).
W Anglii zbudowano w 1826 roku most łańcuchowy o rozpiętości przęsła 175 m nad cieśniną Menai (w północnej Walii).
Mosty wiszące z tego okresu miały jedną istotna wadę — brak sztywności — co stało się przyczyną wielu katastrof. Nie mogły one również sprostał wzrastającym wymaganiom wynikajacym z szybkiego rozwoju środków komunikacyjnych, a zwłaszcza kolei. Dlatego też w XIX wieku wznoszono przeważnie mosty belkowe, a następnie skrzynkowe i kratowe.
Pierwszy wielki stalowy most belkowy „Britannia” zbudowano w latach 1846. . . 1850 nad cieśniną Menai koło Bangor (północna Walia, konstruktorem był Robert Stephenson), a w latach 1845. . , 1857 wzniesiono kratowy most przez Wisłę w Tczewie. W tym samym czasie zbudowano podobny most przez Nogat w Malborku (rozpiętość przęseł 103 m), a następnie w latach 1858. . .1866 warszawski „Most Kierbedzia (nazwa pochodzi od jego konstruktora światowej sławy inż. Stanisława Kierbedzia, 1810. . .1899), który charakteryzowały; ogólna długość 475 m, sześć przęseł o rozpiętości 74,68 m, szerokość jezdni 10,5 m i szerokość chodników dla pieszych 3,25 m

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: serwis skody wrocław transkrypcje nagrań Warsztat samochodowy Wrocław