Konstrukcje mostowe

Do najbardziej znanych mostów należą „aluminiowy most w Nowym Jorku o rozpiętości 110 m oraz most przez rzekę Canar w USA 185 m. Oceniając obecne konstrukcje mostowe trzeba stwierdzić, że zaciera się coraz bardziej ich „czysty” charakter przerzutu ponad przeszkodą. Często bowiem główne arterie komunikacyjne miast (zwłaszcza starych miast przebudowywanych w celu rozwiązania narastających trudności komunikacyjnych, np. Londyn, Paryż, wiele miast amerykańskich) przebiegają wiaduktami ponad całymi . dzielnicami tworząc potężne budowle mostowe.
Istotną wadą tego typu konstrukcji jest jednak niedostateczna współpraca betonu i stali w strefach rozciąganych dźwigarów żelbetowych, co wyraźnie ogranicza możliwości projektantów. Szeroko zakrojone badania nad tym problemem doprowadziły do opracowania tzw. elementów sprężonych (pierwsze próby przeprowadzili W. Doehring — 1888 r. oraz Koenen i Freyssinet — 1928 r.), w których zbrojeniu belki żelbetowej nadaje się określone wstępne naprężenia rozciągające. Tuż przed II Wojną Światową powstają już wprawdzie pierwsze mosty sprężone (w Saksonii w 1937 roku i w Westfalii w 1938 roku o rozpiętości 33 m zbudowane przez Dirschingera i Finsterwaldera), ale właściwy ich rozwój następuje dopiero w ostatnich latach, głównie w ZSRR, Francji (nad rzeką Marną w 1947 r.), w Niemczech (w Berlinie o rozpiętości 62,2 m i nad Renem — 1 14 m — w 1952 roku), USA, a również i w Polsce (1960 rok — most na Regalicy w Szczecinie). [więcej w: serwis skody wrocław, Warsztat samochodowy Wrocław, transkrypcje nagrań ]
Obecnie opracowywane są bardzo ciekawe projekty zbudowania mostów, m. in.: przez Cieśninę Messyńska w południowej Italii (wiszący), przez cieśninę Bosfor w Turcji (wiszący) oraz przez Sund, łączący wyspę Zelandię ze Szwecją. Najwiecej jednak rozgłosu przyniosła dyskusja na temat stałego połączenia Wysp Brytyjskich z kontynentem europejskim, przy czym istnieją dwa projekty. Pierwszy to projekt tunelu o dwóch przewodach pn 6,5 m każdy, którymi kursowałyby pociągi elektryczne na trasie Paryż — Londyn (około 4,5 godz). W tym projekcie nie przewiduje się jezdni dla samochodów, które byłyby przewożone tvlko pociągami na specjalnych wagonach-platformach. Drugi projekt — to olbrzymi most nad kanałem La Manche (projekt ten ma wiecej zwolenników), który ma połączył przylądek South Foreland (na wschód od Dover) z Blanc Nez na brzegu francuskim i miałby 33,2 km. Całość stalowej konstrukcji spoczywać będzie na 164 betonowych filarach, przy czym przewiduje sie dwa typy przęseł mostu, które umożliwią przepłyniecie pod nimi największych statków (jedne o rozpiętości 225 m i prześwicie 51 m, drugie o rozpiętości 425 m i prześwicie 70 111), szerokość jezdni 36 m (dwa torowiska dla pociągów. Całkowity koszt budowy tego mostu wyniósłby około 600 mln. dolarów, a koszty jego utrzymania po ukończeniu Około 5 mln, dolarów rocznie. Trzeba jednak sie liczyć z tym, że realizacja tego projektu, napotka na bardzo duże opory ze względu na to, iż nowy most przejąłby duża część przewozów (i to pasażerskich, jak i towarowych) obsługiwanych obecnie przez liczne linie morskie i lotnicze (liczba samochodów przewiezionych na kontynent statkami i samolotami wynosiła w 1959 roku 450 tys., a w 1960 — 420 tys.). Tunel jako tańszy ma większe szanse budowy.
Pogląd o osiągnieciach mostownictwa daja poniższe zestawienia niektórych danych najbardziej charakterystycznych konstrukcji

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: serwis skody wrocław transkrypcje nagrań Warsztat samochodowy Wrocław