Czasy starożytne

Rzymianie mieli już znaczną liczbę rozmaitych odmian wozów, jak: wóz kryty, lekka bryczka, wóz gospodarczy, Wóz podróżny, luksusowa karoca, stosowana w razie potrzeby do przewozu chorych i rannych, „carrus z drewnianymi kołami 0 $ szprychach i grubych obręczach żelaznych oraz wozy wyścigowe. Od Gallów przejęli Rzymianie wóz „henna”. Do transportu ciężkich ładunków służył wóz zwany „plaustrum, płody rolne i lżejsze ładunki przewożono wozami drabiniastymi, W starożytności, w krajach spoza naszej cywilizacji, posługiwano się również rozmaitymi środkami transportu kołowego. Na przykład w Meksyku Aztekowie używali wozów dwukołowych, zaprzęganych w woły. Natomiast ży- 11-5. Rzymski wóz podróżny jący o wiele później Indianie nie znali ani wozów, ani nawet koła. Chińczycy mieli dobrze zorganizowaną pocztę kołowa- Ciężkie wozy chińskie odbywały długie podróże przez stepy, na trasach do 1200 km. W dobie Cesarstwa Rzymskiego nastąpił szybki rozwój sieci dróg, a więc i komunikacji. Swą potęgę zawdzięczali Rzymianie m. in. rozbudowie dobrych dróg. Nawet obecnie ówczesne osiągnięcia Rzymian w tej dziedzinie uznać należy za imponujące. Wystarczy wspomnieć, że za czasów Trajana (98. . . 1 17 n. e.) długość sieci dróg rzymskich wynosiła około 80 000 km, tj. była równa dwukrotnemu obwodowi kuli ziemskiej [więcej w: serwis bmw warszawa, Serwis Audi Wrocław, Warsztat samochodowy kraków ]
Pierwsze rzymskie zorganizowane przewozy drogowe to transporty wojskowe, głównie zaopatrzeniowe. Później dopiero powstała poczta. Pierwsze jej zalążki pracowały już za czasów Cezara, ale dopiero cesarz August wprowadził regularna służbę pocztową, konną i kołową (lekkie wozy do komunikacji osobowej i ciężkie do transportu ładunków). Na typowej stacji pocztowej znajdowało się stale około 40 koni do wymiany zaprzęgach. Szybkość jazdy była znaczna, np. z Rzymu do Malej Azji można było dojechać ciągu 20 dni a do Hiszpanii w ciągu 7 dni.

Wraz z upadkiem Rzymu w Europie i w krajach nad Morzem Śródziemnym zanikł na setki lat zorganizowany transport, a środki transportu kołowego wyszły z użycia. Przez, długi okres czasu posługiwano się wyłącznie wierzchowcami i końmi jucznymi. O stanie ówczesnych „pojazdów” świadczy fakt, że cesarz Karol Wielki jeździł zwykłym chłopskim wozem, zaprzężonym w parę wołów. Ponowny rozwój środków transportu odbywał Się bardzo wolno.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: Serwis Audi Wrocław serwis bmw warszawa Warsztat samochodowy kraków